دنیای سلامت 8/12/93

 

با لیمو ترش از بیماری‌ها دور شوید

 

لیموترش سرشار از ویتامین C است و برای مقابله با بیماری‌های ویروسی به خصوص سرماخوردگی مفید است.این میوه ترش و اسیدی پتاسیم زیادی در خود جای داده به همین دلیل باعث عملکرد بهتر اعصاب و مغز می‌شود.اگر لیموترش به صورت ناشتا مصرف شود، خواص آنتی اکسیدانی ترکیبات آن سیستم ایمنی بدن را قوی و بیماری‌ها را از فرد دور می‌کند. علی‌رغم این که لیمو ترش میوه‌ای اسیدی است اما نوشیدن چند قطره از آن به همراه آب باعث کاهش حالت اسیدی بدن می‌شود.اگر فردی از یبوست و سوزش معده رنج می‌برد، مصرف روزانه مقداری آب لیمو ترش به وی توصیه می‌شود.البته اگر فردی دچار زخم معده است باید در مصرف این نوشیدنی احتیاط کند و قبل از قرار دادن این میوه در لیست غذایی روزانه خود با پزشک مشورت کند.

 

لیموترش به دلیل دارا بودن نوع خاصی از فیبر با گرسنگی مقابله می‌کند و مصرف آن به همراه مقداری عسل باعث می‌شود فردی که رژیم غذایی دارد تا ظهر گرسنه نشود.ترکیب آب با لیموترش یک درمان مناسب و طبیعی برای رفع دندان درد و همچنین مقابله با آسیب لثه‌ها می‌باشد.

البته فراموش نشود زیاده‌روی در مصرف یا قرقره کردن زیاد با این محلول امکان دارد که به مینای دندان‌ها آسیب بزند ولی در هر حال لیمو ترش میوه‌ای معجزه‌گر است که بسیاری از خواص متعدد آن اطلاع ندارند. بنابراین باید زمینه ورود این میوه به فرهنگ غذایی مردم فراهم شود.

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

10 مورد از فواید عسل

 

عسل خوشمزه است و بسیار مفید برای سلامتی.امروز، 10 فایده آن را بیان می‌کنیم، شما از مصرف آن پشیمان نخواهید شد.

1- عسل به وسیله بهبود میزان ضربان قلب و گردش خون از مشکلات قلبی جلوگیری می‌کند.

2- گلو را نرم می‌کند و لایه‌ای محافظ ایجاد می‌کند که باعث می‌شود سرفه را کاهش دهد.

3- عسل به ماهیچه‌ها استحکام می‌بخشد، ورزشکاران عسل مصرف می‌کنند.

4- عسل برای کاهش حساسیت فصلی مفید است.

5- در سال 2010 دانشمندان از مرکز پزشکی دانشگاه آمستردام در مجله
FA SEB گزارش کرده‌اند که عسل توانایی کشتن باکتری‌ها در پروتئینی به نامdefensin-1 را دارد.

6- عسل به افزایش حافظه کمک می‌کند و بسیار مهم است که چه مقدار کلسیم در مغز وجود دارد عسل به تعیین کردن کلسیم در بدن و مغز می‌پردازد.

7- عسل زخم‌ها را التیام می‌بخشد و خاصیت ضدعفونی دارد.

8- عسل پوست را زیبا و محافظت می‌کند، اگر عسل را جزو لوازم آرایشی و بهداشتی روزانه‌مان بیاوریم، درمی‌یابیم که چگونه پوستمان بار دیگر خود را تجدید می‌کند و شروع به با طراوت و تغذیه شدن می‌کند.

9- عسل از چین و چروک جلوگیری می‌کند.

10- تحقیقات جدید به کاربردهای نوینی دست یافته‌اند به طور مثال عسل می‌تواند از تحریک و تورم پوستی در بیماران مبتلا به سرطان سینه جلوگیری کند.

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

اگر «پیاز» با غذا میخورید

 

پیاز یک عضو از خانواده آلیوم است که سرشار از گوگرد است که باعث بوی تند آن می شود وبرای سلامت بدن بسیار مفید است.

شواهدی وجود دارد که ترکیبات گوگرد در پیاز باعث ضد انعقاد بودن آن می شود و باعث جلوگیری از تجمع ناخواسته سلول های پلاکت خون می شود. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ترکیبات گوگرد پیاز می تواند سطوح خونی کلسترول و تری گلیسرید را کاهش دهد وباعث بهبود عملکرد غشای سلولی در سلول های قرمز خون نیز می شود. مزایای پیاز در چارچوب کلی باعث پیشگیری از حمله قلبی می شود.

پیاز برای استحکام استخوان بسیار مفید است
مطالعات نشان داده است که پیاز می تواند به افزایش تراکم استخوان کمک می کند
پیازچه فواید زیادی دارد که اغلب آن ها مانند پیاز است. از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
کاهش قند خون
کاهش کلسترول خون بالا
کاهش فشار خون بالا
کاهش ریسک پیشرفت سرطان کولون و دیگر سرطان ها

 

+++++++++++++++++++++++++++++++++++

 مصرف کم‌ سبزیجات و عدم فعالیت فیزیکی مهم‌ترین عامل

 شیوع بیماری‌های قلبی

 

فرخ رامش مسئول کمیته تجویز و مصرف منطقی داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، گفت: مصرف کم سبزیجات و میوه‌جات و عدم فعالیت منظم فیزیکی عامل بیماری‌های قلبی شده است.

 

در بسیاری از کشورهای توسعه یافته بیماری‌های قلبی و عروقی که شامل بیماری عروق کرونر(رگ‌های تغذیه‌کننده عضله قلب)، سکته و بیماری عروق محیطی است، مهم‌ترین عامل مرگ و میر محسوب می‌شود و در کشور ما و به ویژه استان خوزستان نیز این بیماری‌ها عامل اول مرگ و میر شهروندان است.

 

وی در ادامه با بیان اینکه سن وقوع این بیماری‌ها در کشور و به خصوص در خوزستان کاهش یافته است، تاکید کرد: این نوع بیماری‌ها عامل40 درصد از مرگ و میر کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

 

مهم‌ترین عامل‌های خطرساز شامل سیگار کشیدن، اختلالات چربی، فشار خون بالا، دیابت (بیماری قند)، چاقی شکمی، فاکتورهای روانی ـ اجتماعی همچون استرس، اضطراب و ...، مصرف کم سبزیجات و میوه‌جات، عدم فعالیت منظم فیزیکی و مصرف بالای الکل است.

 

رامش به راهکارهای کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی اشاره کرد و گفت: رژیم غذایی سالم، قطع سیگار، کنترل فشار خون، کاهش وزن، کنترل قند خون در افراد دیابتی، کنترل اختلالات چربی و فعالیت فیزیکی از مهم‌ترین راهکارهای کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی است.

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 زندگی سالم مانع 40 درصد سرطان‌ها می‌شود

 کارشناسان سلامت می‌گویند: یک الگوی زندگی سالمتر می‌تواند از هر10 مورد

 ابتلا به بیماری سرطان مانع از بروز چهار مورد آنها شود.

 تازه‌ترین ارقام از مرکز مطالعات سرطان انگلیس نشان می‌دهد که سیگار کشیدن بزرگترین علت خطر ابتلا به سرطان است و پس از آن تغذیه ناسالم عامل مهمی است. این موسسه مردم را ترغیب کرده که در اهداف خود برای سال جدید، موضوع مهم سلامت را نیز مد نظر قرار دهند. کاهش مصرف الکل و ورزش منظم جزو این توصیه هاست.

 

+++++++++++++++++++++++++++++++

 

کاهش سن سکته مغزی در ایران

 

دکتر محمد حاجی آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت گفت: سال آینده بیماران دچار سکته حاد مغزی و قلبی به طور ویژه در کانون توجه وزارت بهداشت قرار خواهند گرفت و در نظر است، حرکت سازمان یافته ای در مورد درمان حاد آنها انجام شود .

 

با وجود آنکه کشورهای توسعه یافته توانسته اند، میزان ابتلا به سکته مغزی را کاهش دهند، اما متاسفانه در کشور ما این آمار از شیوع بالاتری برخورداراست و از سوی دیگر پایین بودن سن سکته های مغزی در کشور سبب شده تا برنامه هایی از سوی وزارت بهداشت برای کاهش سکته در کشور به ویژه سکته حاد در دست اقدام قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه عوامل خطر سازی همچون دیابت، کلسترول و به ویژه فشار خون بالا از عمده علل ابتلا به سکته مغزی است، خاطر نشان ساخت: با وجود آنکه نظام آماری و ثبت اطلاعات بیماری ها از جمله سکته مغزی در کشور اشکالاتی دارد، اما اطلاعات موجود بیانگر آن است که سکته مغزی چهارمین علت مرگ و میر را در کشور تشکیل می دهد که به همین منظورکنترل عوامل خطرساز در برنامه های پیشگیری وزارت بهداشت، قرار دارد

++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

 

 

 

 

آخر شب غذا نخورید، مغزتان مختل می‌شود

 

 

 

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد غذا خوردن در اواخر شب می‌تواند سبب کاهش حافظه شود و به مغز آسیب برساند.

 

خوردن مواد غذایی به خصوص در ساعاتی که بدن تصور دارد زمان خواب است می‌تواند فرایند یادگیری و قدرت حافظه را با اختلال روبرو کند

 

نتایج این مطالعه ممکن است نه تنها برای افرادی که دیر وقت اقدام به غذا خوردن می‌کنند  ، بلکه برای افراد شاغل در شیفت شب هم هشداردهنده باشد.

 

 

+++++++++++++++++++++++++++++++++

/ 0 نظر / 13 بازدید